10 דרכים בהן מטיב טיפול נטורופתי עם אנשים בגיל השלישי

שיתוף ב facebook
Facebook

10 דרכים בהן מיטיבה הגישה הנטורופתית עם אנשים בגיל השלישי

ההזדקנות מביאה עימה תהליכים גופניים ורגשיים משתנים, ובהתאם לכך משתנים גם צרכי הגוף והנפש. 

בין התהליכים הגופניים המשתנים של הגוף יכולים להיות החלשות של העצמות והמפרקים, ירידה באיכות הספיגה של חומרי הזנה חיוניים במערכת העיכול, ירידה בתפקוד של מערכת החיסון ועוד. בין התהליכים הרגשיים יכולים להיות:
תחושת חוסר ערך, חוסר שייכות  ותחושת בדידות, העלולים להוביל לדכדוך נפשי ואף לדיכאון.

הנטורופתיה היא שיטת ריפוי טבעית לפיה ניתן למנוע או לרפא מחלות על-ידי עידוד מנגנוני הריפוי הטבעי של הגוף ע"י אורח חיים בריא. תזונה מותאמת בשילוב  תוספי מזון צמחי מרפא וטכניקות מגע שונות יכולים לסייע בעיכוב תהליכי הזדקנות ושמירה על חיוניות הגוף והנפש.

10 טיפים  מהגישה הנטורופתית שיכולים לסייע:

1. היחשפו לשמש –  השמש חיונית לייצור ויטמין D. חשיפה לשמש טבעית יכולה להועיל לגוף הקשיש, משום שייצור ויטמין D קשור בין היתר ברגולציה של סידן בגוף ומשפיע על בריאות העצמות והשיניים. חוסר בויטמין   יכול להעלות סיכון למגוון מחלות המזוהות עם הגיל השלישי כגון: סכרת, מחלות לב ויתר לחץ דם, דלקות מפרקים וגם לסיכון יתר למחלות ריאה.

2. איכלו יותר מזון מן הצומח – אכילה של ירקות מגוונים כמו גם פירות אגוזים וזרעים העשירים בחומרי הזנה החיוניים לכל המערכות בגוף וגם למערכת החיסון. ירקות רבים יכולים לסייע בתמיכה בכבד ובכך לאפשר תהליכי ניקוי רעלים המתבצעים באופן טבעי בגוף.

3. שתו חליטות תה צמחים – צמחי מרפא הם ה"תרופות של הטבע" הדרך הטובה ביותר לצרוך אותם בבית היא בחליטה. חליטת צמחים כמו פסיפלורה או קמומיל יכולה לסייע בהרגעה ולשינה טובה. כדאי תמיד לפנות לאיש מקצוע לפני שימוש בצמחים.

4. השתמשו בתבלינים – בנוסף להעשרת המזון בטעמים, תבלינים יכולים לרפא את גופנו. לדוגמא שימוש בג'ינגר ושום חי יכולים לסייע מאד בחיזוק מערכת החיסון. ג'ינג'ר יכול למנוע בחילה, לסייע בהתמודדות עם צינון ושפעת. שום חי מכיל רכיבים אנטי סרטניים.

5. הוסיפו כורכום – גם בתיבול המזון ואף כדאי לשקול (בהתייעצות עם איש מקצוע) ליטול תוסף מזון של כורכום. לכורכום סגולות ריפוי מתאימות במיוחד לגיל הזהב. הוא אנטי דלקתי ואפקטיבי במיוחד לדלקות מפרקים, מניעת סרטן ובהאטת אלצהיימר.

6. הוסיפו פטריות מסוגים שונים לתפריט – פטריות עשירות בחלבון ובנוגדי חימצון. במחקרים שנעשו לאחרונה נמצא כי פטריות מסוגים שונים ובמיוחד פטריות יפניות כמו שיטאקה, מסייעות בחיזוק מערכת החיסון ובייצור תאי חיסון.

7. דאגו לשינה טובה ואיכותית–  דאגו להיגיינת שינה הכוללת טקס קבוע והימנעות ממסכים. גם אמבט מרגיע, יכול לסייע בהפחתת מתחים ובהרגעה, במיוחד אם מוסיפים שמנים ארומטיים כמו לבנדר שיכול לסייע גם לשינה טובה יותר (לגבי שמנים אחרים היוועצו תמיד עם אנשי מקצוע). שינה חיונית לתהליכי תיקון וריפוי של הגוף.

8. הרגיעו את גופכם – לחץ כרוני יכול לפגוע ביכולת החיונית של הגוף, עיסוי שבועי קבוע יכול להביא להפחתת לחץ ולתמיכה במערכת החיסון.

9. המשיכו לנוע – פעילות גופנית סדירה ומותאמת לגיל כגון טאי צ'י ויוגה תורמת לבריאות הכללית בכמה אופנים: היא שומרת על בריאות השלד והשרירים, שומרת על כח, איזון וגמישות שלעיתים קרובות יורדת מאד ככל שמתבגרים. פעילות גופנית מחזקת את המערכת החיסונית ותורמת מאד להפחתת סטרס ולהעלאת מצב הרוח.

10. היפגשו עם משפחה וחברים – האדם הוא יצור חברתי. שמירה על מערכת תמיכה חברתית כמשפחה חברים וקהילה מחזקת את החיוניות ואת התפקוד הקוגניטיבי והמנטלי.

הנטורופתיה מכוונת בראש ובראשונה למניעת נזק, עם זאת היא יודעת לשפר את מצב הבריאות בכלים טבעיים המתייחסים הן לגוף והן לנפש. לעיתים קרובות אנשים בגיל השלישי, שעברו כברת חיים כבר סובלים מבעיות שונות.

הנטורופתיה הינה אופציה נהדרת עבור קשישים לשפר את מצבם הבריאותי בדרך טבעית ובלתי פולשנית. 

מאמרים אחרונים בבלוג

8 דרכים לשמור על בריאות בעונת הסתיו

עם בוא הסתיו התקצרות הימים והתקררות מזג האוויר, זו העת להתמקד עוד יותר בעצמנו ובבריאותנו.  להלן שמונה דרכים מהנות ופשוטות לשמור על

התמודדות קשישים עם עומס חום ותנאי שרב

אוכלוסיית הקשישים רגישה במיוחד לעומס חום ועלולה להיפגע מכך באופנים רבים. הגוף יודע לקרר את עצמו באמצעות נידוף זהה כאשר טמפרטורת הסביבה