חשיבותו של מגע – עיסוי רפואי הוליסטי לגיל השלישי והרביעי

מַגָּע -בהגדרתו המילונית: 1. חיבור פיזי, נגיעה  2. קשר, יחסים.
כבר לפי ההגדרה המילונית ניתן להבין, שמגע הוא מרכיב בסיסי לתקשורת עצמית ובין אישית. המגע כולל את עור הגוף וכרוך בשילוב של מיליוני תאי עצב אלו באלו המפעילים בתוכנו השפעות ביולוגיות בעזרת שחרור כימיקלים ונוירוטרנסמיטרים במוח התורמים לאיזון מערכת העצבים שלנו.  למגע, כמובן, יש גם משמעות רגשית עמוקה, משום שהוא קשור בחוש הראשון דרכו אנו חווים את עצמנו כבר כעוברים ברחם אימנו, ומחבר אותנו לעצמנו ולעולם החיצוני במקומות העמוקים ביותר. אנו יכולים ללמוד רבות על עצמנו ועל מערכות היחסים שלנו דרך התבוננות במערכת היחסים הראשונית הזו עם גופנו ועם העולם שסביבנו.

מגע אוהב ומותאם ימלא אותנו בביטחון, בדימוי גוף חיובי, בתחושות של אינטימיות, נועם, תמיכה ועוד. המפגש דרך מגע אוהב ומותאם  הוא הזדמנות להעמקת קשר,  לשחרור מתחים פיזיים , רגשיים ונפשיים.  ליצירת תחושת אינטימיות וקירבה.

עיסוי רפואי הוליסטי הינו שיטת טיפול במגע שבנוסף לטיפול בכאבים פיזיים ורגשיים הוא הזדמנות לגעת באופן קשוב במטופלים.  הרפואה הטבעית גורסת, כי מגע הוא כלי חשוב לשיפור מדדים טיפוליים שונים, וגם אם עדיין אין מספיק ביסוס מחקרי לכך, הרי המגע נוכח במלוא הדרו בפרקטיקה המקצועית. בספרה "כוחו של מגע"  פיליס דיוויס מדגישה, כי המגע הוא צורך ביולוגי,  כלי לתקשורת וליצירת קשר. המגע חשוב להעברת מידע ממערכת העצבים ההיקפית בעור אל מערכת העצבים המרכזית. המגע הוא החוש הראשון המתפתח אצל העובר והוא נשאר כל חייו גורם מרכזי המלווה את התפתחותו בכל שלבי חייו ובכל מעשיו. יש למגע השפעה משמעותית פיזיולוגית, רגשית, פסיכולוגית וחברתית. לעצם המגע בגוף יש השפעה חיובית חזקה מאוד, גם על אנשים בריאים וגם על חולים. המגע חשוב במיוחד כאשר מדובר באנשים בעלי חסך במגע כגון: אנשים בודדים, חולים כרוניים, מוגבלים פיזית, משותקים וכד'. "מגע הוא שפה, אשר באמצעותה ניתן בתוך חמש שניות להעביר יותר אהבה מאשר בחמש דקות של מילים שנבררו בקפידה" (דיוויס 1994, עמ' 9). כיום ידוע, ששינויים המתרחשים בגוף כתוצאה ממגע תורמים לשיפור מדדים פיזיים ונפשיים ולשיפור איכות החיים.

טיפולים בעיסוי רפואי הוליסטי בגיל השלישי והרביעי

 הטיפול במגע מביא לשיפור איכות החיים של קשישים. קיימים מחקרים המראים שמתן טיפול מגע נכון ע"י אחיות יכול לשפר משמעותית את בריאותם של מטופלים קשישים. בעיקר ביכולת השיפור הקוגניטיבית בקשישים המאושפזים בבתי חולים או במוסדות סיעודיים. בנוסף משתפרת תחושת הנוחות ותקשורת טובה יותר של קשישים חולים במחלות סופניות עם קרוביהם. (Bush, 2001).

פיליס דייויס כותבת על עיסוי: "זוהי שיטה לאימון הגוף לתגובה לא מתוחה אלא רגועה" (דיוויס 1994, עמ' 111-110). כלומר, העיסוי מאמן את הגוף ומרגיע אותו באותה העת.

 בנוסף, טיפולי מגע  בכלל והעיסוי הרפואי ההוליסטי בפרט, הם דרך נהדרת להוסיף תנועה לגוף, הפעלת הגוף חיונית לצורך קיום, לשיפור איכות החיים ולאריכותם. דייויס מייחסת לעיסוי השפעה על כל הפעילויות, מהחושים, דרך פעילות כל מערכות הגוף, המרצת מחזור הדם, שחרור רעלנים מהגוף ועד לאיזון ולרענון פיזי ואנרגטי, להפחתת מתחים ולשיפור מצב הרוח.

שילוב עיסוי בטיפול, תורם לשיפור איכות החיים של המטופלים בגיל השלישי והרביעי.

 לעיסוי השפעה על הפחתת כאב.  כאמור, שכיחות הכאב עולה עם כל עשור בחיים, אופי הכאב במבוגרים שונה מאופי הכאב בצעירים. מעל גיל 50 שכיחים יותר כאבים ראומטיים בגב תחתון או במפרקים, מחלות לב וכלי דם.  כאב כרוני שאינו מטופל באופן מקצועי יכול להוביל גם לפגיעה רגשית נפשית כגון: דיכאון, הפרעות במצב הרוח ופגיעה בתפקוד היומיומי. השינויים הפיזיולוגיים במהלך ההזדקנות משפיעים על דרך הפעולה  של משככי כאבים, ולכן גם יעילותם יכולה להשתנות, הם עלולים לגרום לרעילות בגוף, לתגובות בין תרופתיות ולשינויים במערכת העצבים, העלולים להוביל  אפילו להזיות.  טיפול מקצועי בכאב בקרב בני הגיל השלישי והרביעי יכול לשפר את איכות החיים, להפחית את רמת הכאב ולסייע בשיפור התפקוד היומיומי. הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול המשלב בין תרופות וטיפולים טבעיים כמו עיסוי, מניפולציה של חום וקור על אזור הכאב וכדומה.

הטיפול בעיסוי יעיל ביותר לכאב כרוני המקושר למצבים ספציפיים בגיל השלישי והרביעי. קיימים מחקרים התומכים בטיפול בעיסוי. ההשפעה של עיסוי על כאב יעילה יותר במהלך סדרת טיפולים ואחריה, אך היא יכולה להימשך גם עד שנה לאחר תום הטיפולים, רוב המחקרים בדקו השפעות של טיפולים אלה במצבי כאב כרוני של גב תחתון ושל דלקת מפרקים ניוונית בעיות מפרקים בתהליך ההזדקנות

 עיסויים משפרים איכות חיים ומפחיתים סטרס. במחקר אמריקאי שבדק השפעה של עיסוי על תפיסת סטרס ואיכות חיים במבוגרים החיים בקהילה, בגילאי 60 ומעלה, בהשוואה להשפעה של טכניקות הרפיה מודרכת, נמצא שיפור משמעותי במדדי חרדה, דיכאון, חיוניות, בריאות כללית וגישה חיובית בקרב קבוצת ההתערבות לעומת קבוצת הביקורת. מסקנת החוקרים: טיפולי עיסוי שיפרו את איכות החיים והפחיתו תפיסת דחק בקרב מבוגרים החיים בקהילה (Sharpe et al, 2007).
 טיפול בעיסוי בגיל השלישי הינו בעל חשיבות רבה והשפעתו ניכרת. המגע עצמו ותחושת הביטחון הנובעת ממגע מוכר, תשומת הלב והקשב, גם הם בעלי משמעות רבה עבור אנשים בגיל השלישי והרביעי. נראה, כי עיסוי יכול להאיץ שינויים ולגרום לשיפור בהיבטים הקליניים והטיפוליים. עיסוי מסייע לאיכות החיים הכללית של המטופלים ולשיפור התפקוד בפעילויות היום יום ע"י שיפור מדדים פיזיים ונפשיים. לאור היתרונות המוכחים של מגע בכלל ועיסוי בפרט כדאי להנגיש את הטיפול לאנשים בגיל השלישי

תגובה אחת