העלים מתחילים לשנות צבעים, ימים קרירים ושקטים מחליפים את החום הלוהט של הקיץ, הסתיו בפתח!

תקופה זו בשנה מסמנת שינוי חשוב המתחולל בטבע, יום השיוויון הסתווי, כאשר שעות היום שוות לשעות הלילה.  שוויון הסתיו מסמן עבורי מעבר חשוב בין הקיץ לסתיו, זהו זמן להכין את עצמנו לקראת החורף.

זו תקופה של ניקוי וטיהור. הגשמים הראשונים מנקים את אבק הקיץ הסמיך. בתרבויות שונות נערכים טקסי טיהור באמצעות צמחי מרפא. במקסיקו משתמשים בפלפל, רוזמרין וטבק. במסורת האינדיאנית משתמשים במרווה, וג'וניפר (ערער) על מנת לנקות את האוויר מאנרגיות שליליות, להביא חזון ולמשוך את רוח האבות ולהדריך אותנו לעונה החדשה.  שאמאנים שורפים צמחי מרפא קדושים ומשתמשים בעשן כדי לעזור לטהר את האנרגיה סביב האדם או לברך על תקופת המעבר.

בתקופה הזאת אני אוהבת לערוך תהליך ניקוי רעלים קצר מועד, שמכין את הגוף לקראת החורף. ניקוי רעלים מאפשר הכנה של הגוף להתמודדות מיטיבה עם מחלות החורף ,בנוסף מאפשר התמודדות מיטיבה של הנפש לקראת ימי החורף, שיכולים להביא איתם הסתגרות רגשית, דכדוך ואפילו דיכאון חורף.  (לפרטים על ניקוי הרעלים  או  על מפגשים אישיים איתי לחיזוק הנפשי מוזמנים לפנות אלי).


זה גם בדיוק הזמן להכין את צמחי המרפא  כמו האסטרגלוס, הסמבוק והאכיניצאה לחיזוק מערכת החיסון למניעת מחלות החורף.

זה הזמן של המזונות החרפרפים כמו: חזרת, שום ,בצל וג'ינג'ר. בהמשך ישיר לראש השנה גם לדבש יש מקום של כבוד בחיזוק מערכת החיסון.

זו הזדמנות  מצוינת להתחיל לבשל לעצמנו תבשילים ולהכניס לתוכם מזונות מרפאים- שורשים וקני שורש כמו כורכום וג'ינג'ר העוזרים לשמור על חום וקרקוע. תבלינים כמו אגוז מוסקט, פלפל אנגלי וקינמון, מחממים ומניעים את הדם.
מומלץ מאד להכניס יותר פטריות לתפריט היומי. פטריות כמו ריישי ושיטאקי, ​​התומכות גם במערכת החיסון.

מתכון למרק מחזק למערכת החיסון

מצרכים:

4-5 פרוסות שורש אסטרגלוס מיובש.
רצועה של 5 ס"מ אצת קומבו
5 פטריות שיטאקה טריות
2-3 כפות רסק מיסו אדום
4 כפות בצל ירוק קצוץ טרי
½ צרור קייל או מנגולד  או תרד או מיקס של שלושתם.
¼ חבילת טופו מוצק חתוך לריבועים.

אופן ההכנה:

בסיר שמים 1/2 3 כוסות מים ,  פטריות שיטאקי פרוסות, אצות קומבו (שוטפים ומייבשים קודם) ואת האסטרגלוס. מבשלים עם מכסה במשך 15-20 דקות.
מוציאים את האסטרגלוס והאצות מהסיר.
מוסיפים רסק מיסו, בצל ירוק קצוץ, טופו וירקות עלים ירוקים שבחרתם (שלמים או חתוכים לפי הטעם).
מערבבים וממשיכים לבשל עד שהמיסו נמס.
מגישים חם מבריאים ונהנים!