טבעונות יכולה להוות סיכון למחסור בחומרי הזנה חיוניים לגוף.  עם זאת יכולה להציע יתרונות בריאותיים כאשר נעשית בצורה מבוקרת תחת השגחת אנשי מקצוע.

קיימות שיטות רבות של תזונה המבוססת על מזון צמחי, בין השיטות השונות ניתן למצוא צמחונות הכוללת צריכת דגים ומאכלי ים, צמחונות הכוללת צריכת מוצרי חלב עם או בלי ביצים, טבעונות ועוד.

כל הגישות הללו כוללות בדרך כלל הרבה פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים ושמנים בריאים. מזונות צמחיים אלה מכילים כמה מרכיבים בריאים וביניהם:

רוב המחקרים מעידים על יתרונות התזונה הצמחית בהשוואה לתזונה המכילה בשר. בין הממצאים תזונה צמחונית מפחיתה סיכון למחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר וסרטן.

למרות זאת קיימים מעט מחקרים המעידם על חסרונות התזונה הצמחית ללא צריכת מוצרים מן החי. לדוגמא: במחקר, שפורסם בכתב העת המדעי British Medical Journal  בספטמבר 2019 נמצא, כי לצד שיעורים נמוכים יותר של התקפי לב, לצמחונים היה סיכון גבוה יותר לשבץ מוחי בעקבות דימום בהשוואה לאוכלי בשר.

היתרונות והחסרונות בתזונה טבעונית

מאכלים מן הצומח הם בדרך כלל בריאים יותר ממזונות מן החי.
האם עליכם לשקול תזונה טבעונית, הנמנעת מכל המוצרים מן החי?

ניתן לשקול זאת לאור הזמינות הגבוהה של מזונות טבעוניים איכותיים המצויים במרכולים ואף במסעדות. למרות זאת כדאי לקחת בחשבון שלא ברור בוודאות כי לתזונה טבעונית יש יתרונות בריאותיים יותר מאשר לתזונה צמחונית המאפשרת צריכת  מגוון רחב יותר של מזונות.

מחקר שהתפרסם באפריל 2019 בכתב העת Journal of Nutrition מצא כי לתזונה טבעונית יתרון קל בכל הנוגע לכמות קצת יותר גבוהה של נוגדי חימצון ושל חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 בדם.

עם זאת רוב המחקרים אינם מפרידים בין תזונה טבעונית לצמחונית, ולכן אין לנו הרבה ראיות המשוות דיאטה צמחונית אחת לאחרת.

תזונה טבעונית יכולה לכלול גם סיכונים בריאותיים, במיוחד עבור בני הגיל השלישי והרביעי, אם כי ניתן לקחת אותם בחשבון לנטרל סיכונים אלה.
הימנעות מאכילת מזונות מן החי יכולה להביא לחוסרים בחומרים מזינים מסוימים כגון:

מה עושים על מנת להימנע מחוסרים תזונתיים?

כדאי לבחור בהקפדה את המזונות על מנת להזין את הגוף בקלוריות וחומרי הזנה מספקים.

העקרונות החשובים הם לשלב מקורות מזון מהצומח בכמות המרבית של ויטמינים וחומרים מזינים. מרקים, סלטים ושייקים עם הרבה סוגי אוכל שונים יעזרו לכם למקסם קלוריות וחומרים מזינים.

להתאמת תפריט מאוזן ומספק בכמויות של סידן, B12 וקלוריות- חשוב להיעזר באיש מקצוע שיודע לחשב את הכמות הנאותה של חומרי ההזנה בתפריט שלכם ומותאמת אישית למצבכם הבריאותי והגופני.

אז איך מתחילים?

לכו לרופא שלכם לפני שתתחילו בתזונה טבעונית, קבלו ממנו הפנייה לבדיקות דם ואישור עקרוני שהוא מאשר שתזונה טבעונית יכולה להתאים לכם בליווי איש מקצוע. אז פנו לייעוץ אצל נטורופתית מוסמכת או לדיאטנית, שתוכל להתאים לכם תוכנית אכילה לצרכים התזונתיים שלכם.

בכל מקרה, קחו את זה לאט. תהיו מחוברים לגוף ולהשפעות המיטיבות של התזונה על הגוף והנפש שלכם.