התמודדות קשישים עם עומס חום ותנאי שרב

שיתוף ב facebook
Facebook

אוכלוסיית הקשישים רגישה במיוחד לעומס חום ועלולה להיפגע מכך באופנים רבים.
הגוף יודע לקרר את עצמו באמצעות נידוף זהה כאשר טמפרטורת הסביבה עולה.
אבל העמידות לחום ויכולת וויסות טמפרטורת הגוף נפגמים עם העלייה בגיל ובמקרים של מזג אוויר חם ולח ועלולה להתפתח "מכת חום" המאופיינת בעליה מהירה של טמפרטורת הגוף, בפגיעה במערכת העצבים ובמערכות חיוניות אחרות כגון כבד וכליה.
הסיכון ל "מכת חום" יכול להיות מוגבר אצל חולים במחלות לב וכלי דם, מחלת ריאות וכליה, סכרת ומחלות פסיכיאטריות.
הסיכון עולה בעת שימוש בתרופות מסוימות כגון תרופות משתנות או כאלה הפוגעות ברמת הערנות.

ההגנה הטובה ביותר כנגד נזקי חום היא המניעה.

הנחיות בסיסיות עבור קשישים להתנהלות נכונה בימי עומס חום כבד

  • רצוי להימנע מיציאה החוצה ולהשאר במקומות מקורים ומקוררים.
    במידה ויש צורך לצאת החוצה כדאי להקפיד על כיסוי ראש  ועל בגדים ארוכים, עדיף בצבעים כהים, שימנעו את חדירת קרני השמש ופגיעתן בעור.
    בגיל המבוגר העיניים נוטות להיות רגישות במיוחד. על מנת למנוע סנוור ופגיעה בהן, חשוב להקפיד על הרכבת משקפי שמש.
  • שתייה מתאימה היא אחת ההנחיות החשובות. בימים החמים. מומלץ להגביר את צריכת המים על מנת לפצות על אובדן הנוזלים בזיעה. עם זאת קשישים לעתים מוגבלים בכמות השתייה המותרת להם, עקב בעיות רפואיות. כדאי לבדוק עם הרופא עד כמה ניתן להגביר את כמות השתייה בימים חמים. אחד המדדים לשתייה מספקת הוא צבע השתן (רצוי שיהיה בהיר עד שקוף).
    כשלא מקפידים על שתיית כמות מספיקה של נוזלים, מתפתחים סימני התייבשות כגון:
    פה יבש, סומק, אי שקט, עצבנות, כאבי ראש, סחרחורת או אפילו עלפון. במקרים רבים קשישים אינם חשים בצימאון ולכן קיים סיכון מוגבר להתייבשות.
  • תזונה מקררת- רצוי לאכול יותר ירקות ופירות כמו אבטיח, מלון או פירות חמצמצים שהם מזונות מקררים בשל תכולת הנוזלים הגבוהה שלהם.
    הידעתם? לקטניות השפעה מקררת על הגוף, במיוחד כשאוכלים אותם עם עלים ירוקים.
    לעומת זאת , כדאי לאכול פחות מזון מבושל או מזון חריף ומלוח ותבשילים מרוכזים, הנחשבים למחממים.

     

סימני האזהרה שיש לשים אליהם לב במיוחד

    • הזעה מרובה
    • חיוורון
    • כאבי שרירים
    • עייפות או חולשה
    • סחרחורת
    • כאבי ראש
    • בחילה ו/או הקאות
    • דופק מהיר וחלש
    • נשימות מהירות
    • שתן בכמות מועטה / שתן כהה במיוחד או הפסקה במתן שתן.
    • עיניים שקועות
    • עליה בטמפרטורת הגוף.

      במידה והופיע אחד הסימנים מומלץ לאפשר מנוחה במקום קריר, לשחרר בגדים לוחצים, לשתות מים בלגימות קטנות ולקרר את הגוף ואת הסביבה.

      הסכנה העיקרית היא סכנת התייבשות.

בנוסף לסימני האזהרה הנ"ל יש לשים לב במיוחד לבלבול, חולשה או ישנוניות.
כשאחד או יותר מסימנים אלה מופיעים יש לפנות מיידית לרופא!

מאמרים אחרונים בבלוג

8 דרכים לשמור על בריאות בעונת הסתיו

עם בוא הסתיו התקצרות הימים והתקררות מזג האוויר, זו העת להתמקד עוד יותר בעצמנו ובבריאותנו.  להלן שמונה דרכים מהנות ופשוטות לשמור על

ניקוי רעלים עדין לגיל השלישי

קיימות הוכחות רפואיות לכך שמה שאנחנו אוכלים משפיע באופן ישיר על בריאותנו הכללית. במילים אחרות קיימת התאמה בין מה שאנו אוכלים לבעיות